Leerbegeleiding | Leren in beweging

Leren met plezier, groeien met vertrouwen

Ik help kinderen die vastlopen in leren of gedrag om weer grip, rust en plezier te krijgen in leren. Samen ontdekken we wat werkt op een manier die écht bij hen past, binnen én buiten.

Ik werk met kinderen uit groep 3 t/m 8 van het basisonderwijs, ook met kinderen die tijdelijk niet naar school gaan. Ik creëer een veilige, stimulerende omgeving waarin leren, bewegen en zelfvertrouwen hand in hand gaan.

 

De kracht van buiten leren

De natuur is een krachtige leeromgeving. Buiten leren doet iets met kinderen wat binnen niet altijd lukt: het opent hun zintuigen, brengt rust in hun hoofd en maakt leren weer natuurlijk en betekenisvol.

Wanneer kinderen bewegen, wordt hun brein letterlijk actiever. De doorbloeding verbetert, er worden meer verbindingen tussen hersengebieden gelegd en informatie wordt beter opgeslagen. Kinderen die leren in beweging (door te lopen, te bouwen, te meten, te ontdekken) begrijpen en onthouden leerstof beter dan wanneer ze alleen uit een boek werken.

Buiten leren verbindt hoofd, hart en handen: kinderen denken, voelen en doen tegelijkertijd. Zo wordt leren een ervaring die het hele kind aanspreekt.

Schoolvakleerdoelen zoals rekenen, taal, lezen of spelling kunnen in de natuur behandeld worden. Zo leren kinderen én bewegen ze tegelijk, ervaren succes en plezier, en groeit hun motivatie en zelfvertrouwen.

 

Hoe ik werk

Mijn aanpak is altijd persoonlijk en op maat, met oog voor wat het kind nodig heeft.

1. Individuele begeleiding

Ondersteuning bij rekenen, taal, lezen of spelling, binnen en/of buiten. Altijd met aandacht voor motivatie, gedrag en zelfvertrouwen.

2. Ondersteuning voor thuiszitters

Flexibel en op maat: binnen, buiten, online of hybride. Focus op welbevinden, zelfvertrouwen en kleine, haalbare leerdoelen.

 

Waar de sessies plaatsvinden

De sessies vinden plaats op een plek waar het kind zich prettig en op zijn of haar gemak voelt. Dit kan bij het kind thuis zijn, op school of bij mij thuis. Vanuit deze vertrouwde startplek werken we ook buiten. Beweging en de buitenomgeving maken deel uit van het leerproces: ze activeren de hersenen en helpen kinderen om lesstof écht te begrijpen en toe te passen.

Ik werk graag met bewegend leren, waarbij beweging en leren gecombineerd worden. Daarnaast besteed ik aandacht aan stilte, want juist in een wereld vol prikkels is rust belangrijk: het helpt kinderen om gedachten te ordenen, indrukken te verwerken en zich beter te concentreren.

De combinatie van bewegen, stilte en werken in de natuur geeft kinderen de ruimte om vrijer te bewegen, denken en voelen, waardoor leren leuker, effectiever en duurzamer wordt.

 

De waarde van stilte

In stilte kunnen kinderen op adem komen. Hun hoofd krijgt de kans te vertragen, gedachten mogen landen en gevoelens krijgen ruimte om gevoeld te worden. Stilte helpt bij zelfreflectie, het verwerken van indrukken en bij het herstellen van focus.

Zonder continue afleiding krijgen zintuigen en gedachten de kans te kalmeren, waardoor nieuwe informatie beter kan worden opgenomen en opgeslagen. Stilte is dus geen lege ruimte, maar een actieve omgeving waarin leren echt kan plaatsvinden.

 

Ondersteuning voor thuiszitters

Soms lukt het even niet om naar school te gaan door spanning, vermoeidheid of het gevoel dat alles te veel is. In het traject voor thuiszitters bied ik een veilige, persoonlijke leeromgeving waarin rust, structuur en groei centraal staan.

We werken aan kleine, haalbare leerdoelen in rekenen, taal of spelling, maar net zo belangrijk is het herstel van zelfvertrouwen, motivatie en welbevinden. De natuur speelt hierbij een grote rol: buiten leren brengt rust en helpt kinderen opnieuw ontdekken wat ze wél kunnen.

Het traject is flexibel en op maat: sessies kunnen buiten, binnen, online of hybride plaatsvinden, afhankelijk van wat het kind nodig heeft. Dankzij mijn ervaring in het speciaal basisonderwijs en mijn expertise als gedragsspecialist en natuurcoach bied ik begeleiding die verder gaat dan leren alleen.

Het doel is dat het kind zich weer durft te verbinden met leren: stap voor stap, met plezier, vertrouwen en succeservaringen.

 

Samenwerken aan groei

Of een kind nu extra ondersteuning nodig heeft op school, tijdelijk thuiszit of worstelt met motivatie of gedrag, ik werk nooit los van de omgeving van het kind. Leren gebeurt niet alleen in een lesuur, maar ook in verbinding met anderen.

Daarom stem ik, waar nodig, af met school, ouders en andere betrokken professionals. Zo blijft het kind onderdeel van het geheel en zorgen we samen voor continuïteit, duidelijkheid en vertrouwen.

Mijn begeleiding kan ook multidisciplinair worden vormgegeven: in overleg met intern begeleiders, orthopedagogen of jeugdhulpverleners, zodat ieder kind precies krijgt wat het nodig heeft om te groeien: in leren, gedrag én zelfvertrouwen.

Samen brengen we beweging in leren, letterlijk en figuurlijk.

 

Tarieven

  • Reguliere begeleiding: €70 per uur inclusief 21% BTW

  • Thuiszit-ondersteuning: €90 per uur inclusief 21% BTW

Voor ouders van thuiszitters: check of een PGB begeleiding voor uw kind mogelijk maakt. Informeer bij de gemeente!

Voor scholen en bedrijven worden aparte tarieven gehanteerd. Neem contact op voor een prijsopgave op maat.

 

  • kennismaking online of kennismakingswandeling 30 minuten is gratis

 

Je betaalt niet alleen voor bijles, maar voor gespecialiseerde begeleiding die leren, gedrag en welbevinden met elkaar verbindt.

Wil je weten hoe leren, bewegen en de natuur samen jouw kind kunnen helpen groeien?
Neem gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

 

Ik help kinderen die weerstand, stress of onzekerheid ervaren bij leren.


Met beweging, natuur en een aanpak die hoofd, hart en handen activeert, krijgt het kind inzichten, rust en richting.

Daarbij ontdekt het kind: Ik kan het wél!

Maak jouw eigen website met JouwWeb